Całodobowa dostępność. Konsultacja nawet w 15 minut.

Powrót do artykułów

Czy każdy kto skorzysta z teleporady otrzyma zwolnienie lekarskie?

Potrzebujesz recepty, zwolnienia lub konsultacji lekarskiej?

Zamów teraz

W dzisiejszym wpisie postanowiliśmy przyjrzeć się tematowi zwolnień lekarskich przez Internet, a będąc bardziej precyzyjnym – jednemu, konkretnemu aspektowi. Wiele osób wie, czym jest teleporada ze zwolnieniem lekarskim, jednak nadal wiele osób nie ma pewności, czy każda taka konsultacja gwarantuje wystawienie L4. W dalszej części artykułu poruszyliśmy szczegółowo tą kwestię, a także postaraliśmy się rzucić na nią troszkę nowe światło. Zapraszamy do lektury!

Teleporada ze zwolnieniem – co to właściwie takiego?

Teleporada medyczna, to inaczej konsultacja lekarska przeprowadzona na odległość. Aby doszła ona do skutku, muszą zajść pewne warunki. Pierwszym z nich jest zainicjowanie rozmowy przez pacjenta. Pacjent może to zrobić dzwoniąc na infolinię swojego ośrodka zdrowia. Podczas rozmowy z konsultantką, pacjent dowie się o najbliższym możliwym terminie, w jakim lekarz może do nas zadzwonić. Istnieje również druga opcja, szybsza, w której wyeliminowany został praktycznie do zera czynnik oczekiwania. Tą opcją są konsultacje z lekarzem za pośrednictwem usług oferowanych przez portale e-medyczne. Tutaj to pacjent wybiera najbardziej dogodną dla siebie godzinę kontaktu, chociaż zwykle lekarz oddzwania niezwłocznie po przesłaniu zgłoszenia. W każdym z tych wariantów pacjent ma możliwość rozmowy z lekarzem. Lekarz natomiast przeprowadza wywiad medyczny, a na jego podstawie podejmuje on kolejne decyzje. Do decyzji takich może należeć przepisanie leków na e-receptę, lub wystawienie zwolnienia Internetowego. W dużym skrócie, teleporada ze zwolnieniem, to tradycyjna wizyta lekarska, przeprowadzona przy pomocy udogodnień jakie oferuje nam technologia.

Czy zawsze otrzymam L4?

Jak wspomnieliśmy wyżej, teleporada to czas zarówno dla pacjenta, jak i lekarza. Pacjent powinien na samym początku wizyty poinformować lekarza, jakie ma oczekiwania względem rozmowy. Jeżeli jesteśmy chorzy, przeziębieni lub zaniemogliśmy z innego, medycznego powodu, to w naszym własnym interesie jest poinformować o wszystkich tych aspektach lekarza. Teleporada to również czas dla lekarza na zebranie najważniejszych, kluczowych informacji. Dlatego też nie powinno nas dziwić, jeżeli lekarz zacznie zadawać szczegółowe pytania dotyczące przebiegu naszego schorzenia, a także historii leczenia. Na podstawie zebranych informacji lekarz może podjąć decyzję o wystawieniu zwolnienia lekarskiego. Są jednak wyjątki, o których warto wiedzieć. Lekarz bowiem może odmówić wystawienia L4 online, jeżeli uzna, iż nie ma ku temu żadnych przesłanek. Inne przypadki, gdy możemy spotkać się z odmową to ewidentne próby nadużycia. Przykład? Pacjent zamawia teleporadę z opcją zwolnienia lekarskiego. Następnie informuje lekarza, że oczekuje zwolnienia lekarskiego na tydzień, ponieważ uskarża się na chroniczny ból głowy. Tymczasem lekarz widzi w systemie, że jest to już kolejne zwolnienie lekarskie, które pacjent próbuje uzyskać drogą teleporady. Pierwsze zwolnienie dotyczyło przeziębienia, drugie natomiast wystawił lekarz dermatolog. Lekarz może nabrać podejrzeń, że pacjent po prostu chce uzyskać dokument, który usprawiedliwi jego nieobecność w pracy.

Co w sytuacji, gdy nie otrzymam zwolnienia online?

Teleporada ze zwolnieniem to opcja bardzo wygodna, natomiast konieczne jest potraktowanie jej jako usługi poważnej. W sytuacji, w której lekarz odmówi wystawienia zwolnienia online mamy tak naprawdę dwie możliwości. W przypadku teleporady w ramach NFZ, lekarz może poprosić nas o przyjście do gabinetu, w celu fizycznego przebadania pacjenta. Tam gdzie sytuacje są trudne i sporne, może zostać uruchomiona procedura reklamacyjna, a dalsze kroki trzeba stawiać w kierunku wyznaczonym przez daną placówkę. Jeżeli teleporada ze zwolnieniem była w ramach platformy świadczącej usługi e-medyczne, warto jest zajrzeć w regulamin takiej platformy. Strony telemedyczne przewidują ścieżkę odwoławczą w takich przypadkach, jak również informują o kwestiach dodatkowych, takich jak reklamacje, zwrot poniesionych kosztów itp. Każdorazowo, jeżeli znajdziemy się w sytuacji, w której lekarz nie chce wystawić nam L4, powinniśmy poprosić lekarza o wskazanie, co należy zrobić dalej.

Podsumowanie

Telemedycyna daje nam niezwykle szerokie możliwości, należy jednak pamiętać, że po drugiej stronie zawsze siedzi człowiek. Na szczęście, czynnik ludzki ma tutaj decydujące znaczenie, przez co jakość usług medycznych świadczonych na odległość jest zachowana na najwyższym poziomie. Z tego miejsca zachęcamy również do zapoznania się z pozostałymi artykułami na naszym blogu. Dowiesz się z nich między innymi jak pozyskać e-receptę przez Internet.

Radamed Logo

Bądź na bieżąco z naszymi poradami zdrowotnymi!

Podmiot leczniczy wpisany do Rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą pod numerem: 000000273793